ثبت برند در تهران
حمایت از نام علائم تجاری و نام نشان هر فرد و یا شرکت که از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن و معرفی کالا ها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ صاحب کالا را محافظت می کند مدت زمان این حفاظت متفاوت است.
ولی قابل تمدیدشدن می باشد محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه ی متوقف کردن و تخلف در این زمینه را دارند تایید میشود از دیدگاه دیگر علائم تجاری با وسعت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج می دهند.
حفاظت نام و علائم تجاری و همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف مثل متقلبان و سود جویان برای استفاده از علائم مشخص به منظور مصولات ارائه خدمات نامرغوب و بی کیفیت و یا متفاوت می شوند این نظام آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید خرید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
مدت اعتبار برند پس از ثبت در تهران
برند ثبت شده از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت برند به متولی مربوطه ، به مدت 10 سال از اعتبارقانونی برخوردار است. پس از ده سال صاحب برند می تواند با پرداخت هزینه مربوطه ، به تمدید آن اقدام ورزد. چنانچه پس از انقضاءمدت اعتبار برند ثبت شده جهت تمدید آن اقدام نگردد مدت زمان 6 ماه از تاریخ انقضاء آن توسط قانونگذار تعیین شده است که مالکین برند می توانند طی این مدت با پرداخت جریمه تاخیر نسبت به تمدید حق انحصاری ده ساله برند خود مبادرت نمایند.
چه برندهایی در تهران قابل ثبت هستند؟
هر واژه، حرف یا چندین حرف ، شماره ها، تجسمات تصویری، عکس، فرم، رنگ، طرح، برچسب یا ترکیبی از این موارد که با هدف تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، برند محسوب میشود. در بعضی از کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز برند تلقی می گدند و قابلیت ثبت دارند.
امروزه با افزایش تعداد کشورها انواعی از برندهای تجاری که پیش از این متداول نبودهاند نیز ثبت می شوند از جمله :رنگها، علامات سه بعدی (شکل یا بستهبندی محصولات)، نشانهای قابل استماع (صداها) یا رایحه ها. با اینحال، در بسیاری از کشورها همه موارد نامبرده قابل ثبت نمی باشند محدودیتهایی قائل شدهاند و عمومآ برندهایی ثبت می گردند که قابل روءیت هستند به عبارت دیگر در این کشورها تنها برندهای تصویری یا گرافیکی به ثبت می رسند.
مزایای ثبت برند در تهران
ثبت برند در تهران یا هر جای دیگری از ایران عزیزمان، دارای مزایای بسیار زیادی است. ما در این نوشته به برخی از مهمترین مزایای ثبت برند اشاره می نماییم که در ادامه مشاهده میکنید:
الف) عدم سوء استفاده از برند
مهمترین مزیت ثبت برند در تهران، قانونی شدن کسب و کار شما در این کلان شهر است به گونهای که کسب و کار، محصولات و تمامی خدماتی که به مردم ارائه میدهید در مقابل قانون شناخته میشوند؛ منظور از شناخته شدن کسب و کار شما در مقابل قانون این است که هیچ کس نمیتواند از کسب و کار شما سوء استفاده کند.
ب) شناخته شدن برند
ثبت برند در تهران موجب میشود که تمامی پایتخت نشینان با نوع کسب و کار، خدمات و محصولاتی که شما ارائه میدهید آشنا شوند از اینرو به تعداد مشتریان شما افزوده شده و میزان سوددهی شما از کسب و کاری که به راه انداختهاید نیز افزایش پیدا میکند.
پ) برخوردار شدن از حق امتیاز
یکی دیگر از مزایای ثبت برند تجاری برای کارفرمایان برخوردار شدن از حق امتیاز میباشد به گونهای وقتی شما برند خود را به ثبت میرسانید، اجازه استفاده برای اشخاص ثالث نیز فراهم میشود؛ بنابراین شما میتوانید حق امتیاز علامت تجاری برند خود را به افراد یا شرکتهای دیگر واگذار کنید از اینرو میتوانید به شهرت و اعتبار زیادی دست پیدا کنید و یک منبع درآمد مستقلی برای خود دست و پا کنید.
ت) دست یافتن به یک دارایی ارزشمند
ثبت برند در تهران درصورتی که برند شما در بازار ارزش و شهرت پیدا کند به تنهایی میتواند به یک دارایی بسیار ارزشمند برای شما تبدیل شود به گونهای که شما میتوانید در آینده برند خود را به فروش رسانده و از این طریق درآمد خیلی خوبی به دست آورید.
ث) دریافت وام
ثبت کردن برند به معنای کسب اعتبار در برابر دولت، بانکها، سرمایهگذاران و همچنین مشتریان شما میباشد؛ بنابراین با ثبت برند بانکها و دولت شما را به رسمیت میشناسند از اینرو دست شما برای دریافت وام و تسهیلات باز است.
اقدامات و شرایط لازم برای ثبت علامت تجاری
1- پس از استعلام ثبت برند و تخمین موفقیت برند مورد نظر برای ثبت شدن، گام بعدی ورود اطلاعات و بارگذاری اسکن مدارک زیر در سامانه اداره مالکیت صنعتی و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ثبت علامت تجاری است.
پ) تعیین طبقات مورد نظر جهت ثبت علامت تجاری در آن طبقات با توجه به مجوز فعالیتی که ارائه شده
ت) پر کردن فرم اینترنتی درخواست استفاده از حق تقدم (در صورت لزوم) در صورتی که متقاضی بخواهد با استناد به تقاضای ثبت یا ثبت نهایی علامت در خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر ۶ ماه) استفاده نماید که میبایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تنظیم اظهارنامه علامت یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم نماید.
ث) در صورتیکه درخواست ثبت علامت تجاری بصورت جمعی را دارید میبایست نسخهای از شرایط و ضوابط استفاده از علامت جمعی را که به تائید مقام صلاحیت دار ذیربط رسیده است ارائه نمائید.
ج) پرداخت مبلغ اظهارنامه بصورت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه و رمز عبور که به شماره تلفن همراه متقاضی پیامک میشود.
لازم به تذکر است، پرداخت هزینه نشانه تائید و ثبت نهایی اظهارنامه محسوب شده و پس از آن امکان برگرداندن هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم وجود ندارد و متقاضی میتواند صرفاً تا زمانی که اظهارنامه او هنوز ثبت نهایی نشده است نسبت به ویرایش اطلاعات و ضمایم اظهارنامه ثبت برند اقدام نماید.
2- پس از طی مراحل بالا، پرونده متقاضی در نوبت کارتابل کارشناسان (۳ کارشناس) و همچنین رئیس اداره ثبت علامت تجاری قرار میگیرد و ایشان اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در قانون ثبت علائم تجاری بررسی میکنند و در صورتیکه علامت را قابل ثبت بدانند، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن در روزنامه رسمی را صادر میکنند وگرنه در صورت ابلاغ اخطار، میبایست رفع نقص سریعاً و در مدت زمان حداکثر ۳۰ روز صورت بگیرد و در غیر اینصورت درخواست بطور کل رد میگردد.
نحوه و مراحل ثبت برند
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی برند می بایست با ورود به سامانه ی http://iripo.ssaa.irاقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.
پاسخ اداره صرفاً از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و ...) امکان پذیر است.
لذا چنانچه گقتیم ،برای ثبت برند پس از ورود به سامانه ی گفته شده می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید. لازم است قبل از شروع مراحل، مدارک مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.
مدارک لازم برای ثبت برند در تهران
مدارک مورد نیاز ثبت برند شخص حقیقی:
- یک سری از شناسنامه و کارت ملی
- سری از کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
- سری از مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
مدارک مورد نیاز ثبت برند شخص حقوقی:
- یک سری از شناسنامه و کارت ملی
- سری از روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
- سری از مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
- کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
- ۹۹/۰۲/۲۳